Gamificationbloggen #3 – Gamifiera något som är kul

När vi på Ninetech pratar om Gamification, nämner vi ofta en tjänst vi skapat tillsammans med SkiStar som heter MySkiStar. Det är en tjänst som gör något kul ännu roligare. För skidåkning är något som är kul av sig själv – de allra flesta åker främst för att det är kul. Och många som åker skidor är engagerade i det och tycker att det räcker med det.

Det är också en av utmaningarna i att gamifiera något som är kul. En annan är att hur kul något än är så finns det tillfällen när det inte är så roligt, eller när alla i familjen eller gruppen inte tycker det. Eller det enkla faktum att det går att ha kul – på skidor – på så många ställen i Sverige och världen. Det finns alltså en hel del skäl till att gamifiera något som redan är kul. För att öka motivationen ytterligare och göra det ännu roligare, ännu oftare.

Trots det får vi många kommentarer om att det är lätt att gamifiera något som redan är kul i grunden, jämfört med något som inte är kul. Jag håller inte med. Det är betydligt lättare att gamifiera något som är tråkigt och få personer med sig på den resan. Det är lättare att få med åkare som inte är så förtjusta i skidåkning och som behöver ytterligare motivation – jämfört med de som älskar att åka skidor. Därför är det en utmaning att skapa en tjänst som MySkiStar. Den ska locka flera olika målgrupper och personligheter och göra det på ett sätt som ökar deras upplevelse av skidåkning utifrån deras individuella utgångspunkt.

Den största skillnaden mellan att gamifiera något som är kul mot något som är tråkigt är att inställningen till aktiviteten i grunden är olika. Det handlar om skillnaden mellan att engagera och att motivera. När du gör något som är kul är du engagerad. När du är motiverad gör du det för att du vet att det finns en belöning som väntar. Så när du gör något kul är du engagerad och behöver egentligen ingen motivation. Men när du gör något tråkigt är det lättare om någon motiverar dig genom att erbjuda en belöning av något slag. Om motivationen försvinner är risken stor att du slutar.

En gamification av något som är kul bottnar alltså i att personen är engagerad i saken i sig och att du kryddar den med motivation för att få personen att ta del av gamifieringen på både kort och lång sikt.

Men finns det egentligen något som är kul hela tiden? Jag tror att det alltid går upp och ner – och det är lite det som är den gordiska knuten i att gamifiera något roligt. Det är inte kul för alla och det är antatligen inte kul hela tiden. I SkiStars fall kan även den hängivne skidåkaren tappa suget en av de få dagarna då det är dimma och regn uppe i fjällen. Det är vid de tillfällena som en bra gamifiering kan få ut en person ur stugan för att åka ändå. Kompisen på en annan anläggning åker ju och det gäller att inte komma efter i utmaningen. Eller så kanske någon jagar en belöning baserad på att utföra något visst antal dagar i rad.

myskistar-blogg

När det gäller en hel familj kanske inte alla personer tycker att det är så fantastiskt kul att åka skidor och då kan MySkiStar bli något som lockar ut dem i backen. Karin Friberg har delat med sig av en artikel i Computer Sweden där hon berättar hur barnen helt plötsligt blev betydligt mer fokuserade på skidåkningen än att åka hem till stugan.

Summeringen blir alltså att en gamifiering gör större nytta för något som är tråkigt än för något som är kul – men också att det nästan alltid finns mindre roliga element att jobba med, oavsett hur engagerande och rolig aktiviteten är från början. För en gamifiering av något som är kul gör aktiviteten roligare för de flesta som deltar.

I nästa bloggpost pratar vi därför om hur du gamifierar något som är tråkigt. Vilken tur va?


Den här bloggposten är en del av en serie:

    1. Motivera och engagera med gamification – introduktion
    2. Hur vi jobbar med gamification
    3. Gamifiera något som är kul
    4. Gamifiera något som är tråkigt
    5. Gamification och lojalitetsprogram